ضرورت تغيير مكان اقامه نماز جمعه مشهد
به جرات مي توانم بگويم بنده از وقتي به مشهد آمده ام هيچگاه نشده است كه نماز جمعه ام ترك شود. اين را از آن روی گفتم كه بدانيد در تمام شرايط آب و هوايي و فصول مختلف و صحن ها و مكان هاي مختلف حرم و پاي منبر آقايان علم الهدي، فرزانه و حسيني و زير برف و باران و تابش آفتاب و... نماز جمعه را در حريم رضوي تجربه كرده ام. در اين مدت متوجه نقاط ضعفي شده ام و وظيفه خود مي دانم كه اين انتقادات را ابراز كنم. اميد كه شرايط موجود اصلاح شده و اين مشكلات رفع شود.
شايد بهترين مكان ممكن براي برگزاري نماز جمعه در كشورمان، می تواند حرم علي بن موسي الرضا(ع) باشد كه در شرايط فعلي احتمالا" نامناسبترين جاي ممكن است. به دلايل متعدد زير:
-
در ساير شهرها فقط افرادي در محل نماز جمعه حاضر مي شوند كه قصد اقامه نماز جمعه را دارند. ولي بسياري از كساني كه در نماز جمعه مشهد شركت مي كنند، زائرين امام رضا(ع) هستند كه شايد در طول عمرشان يك بار هم در نماز جمعه شركت نكرده باشند. به همين دليل خيلي از آنها احكام نماز جمعه را نمي دانند، هنگام خطبه ها نماز مستحبي مي خوانند، با هم حرف مي زنند و... كه تمام اينها سبب اخلال در توجه افراد حاضر در نزديكي آنها مي شود.
-
در اكثر شهرها نماز جمعه در يك مسجد و يا يك سوله و يا يك حياط بزرگ برگزار مي شود و اكثر مومنين و مومنات امكان رويت خطيب جمعه را دارا مي باشند. اين تماس چشمي بسيار در تمركز ذهني نمازگزاران و توجه آنها به خطبه ها موثر مي باشد. ولي در حرم مطهر رضوي، امام جمعه در رواق امام خميني خطبه مي خواند و تنها حاضرين در رواق از فيض رويت او بهره مي برند. ولي اكثريت افراد در رواق هاي جانبي،مسجد گوهر شاد و صحن هاي اطراف مي نشينند و اين فيض از آنان سلب مي شود.
-
وجود فواره ها و آب نماها در صحن ها باعث مي شود كه بزرگسالان براي آب خوردن و اطفال براي بازي كردن كنار اين حوض ها جمع شوند. نتيجه اينكه سرو صداي آب با جيغ و دادهاي اطفال در هم مي آميزد. (اين مشكل به طور خاص در صحن مسجد گوهرشاد وجود دارد. مخصوصا" الان كه اين صحن مسقف شده است)
-
از اواسط بهار تا اواخر تابستان، نمازگزاران حاضر در صحن هايي مانند آزادي و... شرايط سختي را تحت تابش شديد آفتاب سپري مي كنند. مخصوصا" اينكه ماه رمضان هم در دل تابستان قرار دارد و ديگر آبي در بدن روزه دار نمي ماند. ما از امام جمعه محترم و ساير دست اندركاران انتظار نداشته و نداريم كه شرايط ما مستمعين را درك كنند، چون آنها يا زير سايه و باد كولر قرار دارند و يا اگر هم در حياط باشند، حداقل زير يك سايه اي يا كنار ديواري ايستاده اند و بنابراين هيچگاه نميروند پيگيري كنند كه مشكلات نمازگزاران كمتر شود. اين وظيفه خود نمازگزاران است كه اين مسئله را پيگيري نموده و به عنوان يك مطالبه از مسئولين برگزاري نماز جمعه درخواست پاسخ مناسب داشته باشند.
راه حل چيست؟
آنچه كه به ذهن ناقص بنده مي رسد اين است كه مكان برگزاري نماز جمعه تغيير كند. براي اينكه نمازگزاران از فيض حضور در حرم مطهر رضوي بي بهره نباشند، مي توان براي يكي دوتا از صحنهاي بزرگ حرم (مثلا" صحن غدير و...) سايه بان قرار داد و نماز جمعه را در آنجا برگزار كرد. باتوجه به اينكه آستان قدس رضوي ماهانه ميلياردها تومان گردش مالي دارد، قاعدتا" نبايد در اين زمينه مشكلي داشته باشد و اين كار را مي تواند طي چند روز به اتمام برساند. برگزاري نماز جمعه در يك صحن جانبي باعث ميشود از حضور افرادي كه ناخواسته در نماز جمعه شركت مي كنند جلوگيري شود. به هر حال اگر به جاي 60 هزار نفر، 50 هزار نفر در نماز جمعه شركت داشته باشند بهتر از اين است كه 60 هزار نفر باشند ولي نمازگزاران نفهمند كه چه گفته شد و چه خوانده شد.
لازم به ذكر است كه برخي از اين انتقادات را به خادمين علي بن موسي الرضا(ع) گفته بودم ولي طوري جواب مي شنيدم كه انگار قرار نيست تحولي صورت بگيرد. لذا با رسانه اي كردن اين موضوع اميددارم كه توجه بيشتري از سوي ديگر نمازگزاران انجام شود كه اين كار به نفع همه ماست.
ارسال اين نامه براي ستاد نماز جمعه مشهد
رونوشت براي آستان قدس رضوي
سپاس خدايي را كه به ما كه توفيق داد يكي دو سالي را زير سايه علي بن موسي الرضا(ع) روزگار بگذرانيم. و اما بعد...
"دانشجوی بیدار" کشکولی است از تراوشات ذهنی دانشجویی که سعی میکند بیدار باشد. دانشجویی نه تنها یک دوره تحصیلی که یک عنوان است برای گروهی از انسانها. چراکه انسانها به سه دسته تقسیم میشوند: یا عالمند یا دانشجو و باقی در جهل و تاریکی به سر میبرند و صد رحمت به یک گله گوسفند.